vrijdag 14 februari 2014

Ds. Kees Bergström, Met andere ogen, Schriftgeleerd de Bijbel lezen.
Gooibergpers, Bussum, 2010
 
Toen ds. Bergström in 2010 met emeritaat ging, schreef hij een boek ten
afscheid. De gemeente bood hem de gedrukte vorm aan. Helaas is het niet in
de handel verkrijgbaar. Het is namelijk heel instructief voor wie goed de
Bijbel wil lezen. Bijbelse theologie raakt ondergesneeuwd in de kerken.
Beheersing van het Hebreeuws is niet eens meer noodzakelijk voor
predikanten, zodat een hele lichting aankomende predikanten niet eens meer
de grondtekst kan lezen. Ds. Bergström is met zijn vrouw in Delden gaan
wonen en gaat daar nog wel eens voor in de diensten in de Oude Blasius.
Ds. Bergström verklaart de Bijbel, zoals hij zelf verklaart, volgens
de Amsterdamse School. Miskotte gaf met zijn Bijbels ABC de aanzet tot deze
methode, Breukelman was de erkende autoriteit en hoogleraren en
wetenschappelijke medewerkers als Deurloo en Zuurmond leidden hun studenten
met deze opvattingen op.
Deze vorm van Bijbelse theologie komt erop neer dat de predikant, voordat
hij aan de uitleg in de preek begint, zich verdiept in de grondtekst. Lezen
wat er staat, daar komt het kort gezegd op neer. In de preken van deze
voorgangers worden ook wel vertalingen besproken. De NBV komt er dan meestal
niet goed van af, want die lijkt soms meer op een interpretatie dan op een
woord-voor-woord-vertaling, aldus ds. Bergström. In dit boek stelt hij de
NBV vele malen aan de orde en steeds blijkt dan de vertaling onjuist.
Ik ga naar het boek zelf. De auteur behandelt in de hoofdstukken
achtereenvolgens een kernbegrip: Namen, Daden, Dagen, Aarde-onder-de-hemel.
De Naam van God en Zijn daden komen dan aan de orde. Kenmerkende begrippen
van de daden van God zijn gerechtigheid, recht, goedertierenheid en trouw.
JHWH blijkt uiteindelijk de bijzondere God van een bijzondere geschiedenis.
Dat de Bijbel een moeilijk boek is, wil de auteur wel weten. Over de
historiciteit ervan zegt hij dat waarheid en werkelijkheid niet altijd
samenvallen. Ons leeskader is dat van natuur en geschiedenis, maar dat
van de Bijbel is de werking van namen en daden. De naam Zacheüs betekent ‘de
rechtvaardige’ en in het evangelieverhaal van Lukas 19 maakt hij
uiteindelijk die naam waar. Als een echte rechtvaardige vergoedt hij meer
dan voorgeschreven is, viervoudig in plaats van tweevoudig.
Ik volg het boek van ds. Bergström nu niet op de voet, maar ga door één
hoofdstuk wat uitvoeriger te bespreken zijn werkwijze na. Ik neem daarvoor
De daden van God de eeuwen door: goedertierenheid en trouw. Trouw houdt in
dat je standvastig bent in doen en laten. Goedertierenheid heeft als
grondwoord het Hebreeuwse ‘chesed’, evenals trouw en solidariteit. Geloven
vat de auteur op niet als het voor waar houden van bovennatuurlijke zaken,
maar vertrouwen hebben in het komende Rijk en je daarvoor inzetten. Woord en
daad hangen nauw samen. Als Mozes in Ex. 17 zijn armen opheft om Israël
tegen Amalek te steunen, staat in de grondtekst dat zijn handen betrouwbaar werden. Het
woord ‘goedertierenheid’ wordt in het hedendaagse Nederlands niet meer
gebruikt. Je bent dat, als je trouw bent. Trouw en solidariteit moeten
blijken. Het zijn ook wederzijdse begrippen. Goedertierenheid is dus niet
synoniem met ‘het goede doen’, maar standvastig zijn in je trouw. Vandaar
Ps. 106,1: “Loof de Heer, want Hij is goed, want zijn goedertierenheid duurt
de eeuwen door.” 
Ik vermeld een voorbeeld van de auteur van de ontoereikendheid van de NBV.
Op vijf plaatsen in het evangelie naar Lucas staat: “heden”. Het betreft dan
steeds een beslissende gebeurtenis. De NBV vertaalt dit woord in “Heden zult
gij met mij in het paradijs zijn’ met ‘vandaag’. Daaruit blijkt het onbegrip
voor belangrijke aspecten in de Bijbel.
Inmiddels heb ik het boekje tweedehands gekocht.
Wim Kleisen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten